Mirelle

Docent, trainer, coach in sociale veiligheid

Mijn naam is Mirelle Valentijn. Ik werk met jong & oud en geef begeleiding bij het versterken van zelfvertrouwen, weerbaarheid en het omgaan met pesten. Zodat jong & oud weer sterk in het leven staan, hun plek innemen en er durven zijn.

Ik werk vanuit mijn hart en ben een kei in het creëren van een veilig klimaat, waarin verbinding centraal staat en de ander de ruimte krijgt om er te mogen zijn. Ik geloof dat elk probleem kan worden omgezet in een wens. Van iets dat je niet wilt of waar je last van hebt, naar datgene wat je wel wilt. Ik wijs daarbij heel graag de weg en breng een positieve stroom op gang.

Ik zie mezelf nog liggen, huilend op mijn bed tussen mijn knuffelberen, 11 jaar oud was ik. Opnieuw werd ik gepest. Ik zat net in de brugklas. Ik ontwikkelde een negatief zelfbeeld, kreeg hyperventilatie aanvallen en had last van faalangst. Negatieve gedachten en gevoelens voerden op sommige dagen de boventoon en dan vroeg ik mijzelf ook af of ik nog wilde leven. Ik schreef hierover in mijn dagboek.

Mijn negatieve zelfbeeld, lage zelfvertrouwen en faalangst hebben nog lang een rol gespeeld toen ik ouder werd. Op mijn werk in de kraamzorg werd ik opnieuw gepest. Dat was het moment dat ik brak. Ik had al die jaren geknokt en zo ongelooflijk mijn best gedaan om geaccepteerd te worden, wel aardig gevonden te worden en erbij te horen. Ik raakte overspannen. Ik was toen begin twintig. Met behulp van een psychologe ben ik in regressietherapie gegaan en heb ik mijn ervaringen alsnog verwerkt.

Toen ik meedeed aan het televisieprogramma Gepest ontdekte ik dat er nog een deel was dat ik niet had verwerkt. Ik ben in gesprek gegaan met mijn ouders, mentor en docent van de middelbare school waar ik een lastig brugklasjaar heb doorgemaakt. Dat is heel helend geweest. De pesters van toen ben ik onder ogen gekomen en ik heb hen kunnen vergeven.

Mijn negatieve ervaringen heb ik omgezet in een positieve vorm. Ik heb een enorme motivatie, kracht en een hele sterke missie om de wereld vriendelijker en veiliger en daarmee mooier te maken.

Praktijk voor levensgeluk

De pijn die ik heb gevoeld, is de reden geweest dat ik ‘Praktijk voor Levensgeluk’ heb opgezet. Ik zie mezelf door mijn ervaringen en het overwinnen daarvan als het levende bewijs dat een (gelukkig) leven na pesten echt mogelijk is.
Ik leg mijn hart in mijn werk. In mijn eigen praktijk ontmoet ik kinderen, jongeren en volwassenen die ervaring hebben opgedaan met pesten of meer preventieve ondersteuning zoeken om dat juist te voorkomen door minder kwetsbaar te zijn. Zij hebben bijvoorbeeld faalangst, zijn minder weerbaar, verlegen, onzeker of hebben een negatief zelfbeeld. Het is prachtig als ik zie dat zij hun eigen kracht weer ontdekken en hun plek weer innemen en er durven te zijn.

Ik krijg vaak mooie reacties van kinderen en ouders. Dat ik het verschil kan maken is precies waarom ik dit doe. Als ik een kind, tiener of volwassene weer uit zijn of haar schulp zie kruipen en meer zelfwaardering zie krijgen en grip op de situatie, is dat echt van betekenis. Het geeft kippenvel als ouders mij vertellen dat zij hun kind weer terug hebben gekregen, hun kind weer gelukkig is, goed in zijn of haar vel zit en zichzelf weer durft te laten zien. Het is fijn om iets voor een ander te kunnen betekenen, te kunnen helpen. Iets wat ik zelf zo heb gemist en nodig had toen ik het zelf zo lastig had.

In mijn praktijk ontmoet ik naast jong & oud met een hulpvraag, ook pedagogisch professionals die ik mag scholen. Ik leer hen hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het versterken van zelfvertrouwen, weerbaarheid en het omgaan met pesten. Zodat zij gericht vorm kunnen geven aan de begeleiding op het gebied van sociale veiligheid.

Ik vorm het hart van Praktijk voor Levensgeluk en ik ben een levensgenieter die anderen ook een leven om van te genieten wenst.

Stichting Omgaan met Pesten

Stichting Omgaan met PestenIk ben één van de initiatiefnemers van de landelijke Stichting Omgaan met Pesten. Ik ben er trots op dat ik onze methodiek, waarin de basis is gelegd door Dieta Uyterlinde, verder heb mogen ontwikkelen. Ik heb een landelijk team aan trainers opgeleid vanuit ons kenniscentrum. Zij geven net als ik door het hele land onze Sta Sterk training en training Stevige Stap, evenals de antipest- programma’s Sta Sterk op School en Omgaan met elkaar. Verder geven ze scholing en workshops aan professionals en informatieavonden aan ouders. Met een ongelooflijke passie geef ik mijn kennis en ervaring door. Naast onze trainers school ik ook antipest-coördinatoren. Samen bouwen we aan een vriendelijkere en veiligere wereld. Dat vind ik fantastisch!

Bekijk de website van deze stichting

Stichting Samen Sterk voor Kinderen

Stichting Samen Sterk voor KinderenIk ben medeoprichter van de lokale Stichting Samen Sterk voor Kinderen. Wij zetten ons als stichting in om kinderen van 4 tot 12 jaar in gemeente De Ronde Venen te helpen bij een positieve sociaal emotionele ontwikkeling. Wij bieden groepstrainingen, workshops en cursussen gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en het versterken van sociale vaardigheid en weerbaarheid. Daarnaast bieden we ook hulp bij faalangst. Vanuit onze stichting werken we samen met scholen, gemeentes en andere verwijzers. Wij geloven in preventie en vroegtijdige ondersteuning.

Bekijk de website van deze stichting

Spelmateriaal: kaartenset ‘Ik denk me sterk’

Ik denk me sterkVanuit de Stichting Omgaan met Pesten kreeg ik steeds vaker het verzoek om een tool te ontwikkelen voor kinderen die onze training hebben gevolgd. Ouders die graag materiaal voor thuis wilden om het geleerde te herhalen en scholen die na het vertrek van onze trainers nog met de groep aandacht wilden blijven schenken aan het positief omgaan met elkaar. De illustraties en positieve, helpende gedachten op de kaarten zijn niet alleen vanuit onze ideeën en onze trainingsmethodiek ontstaan, maar ook door samen te werken met de doelgroep. Het was fantastisch om met deze kinderen en jongeren dit creatieve proces aan te gaan.
Het spel wordt van jong tot oud gespeeld. Het bestaat uit 60 kaarten met op de ene kant een afbeelding die uitnodigt tot nadenken en associëren en op de andere kant een bijbehorende helpende gedachte.
Het is uitstekend in te zetten als spel bij begeleiding, in de klas, met jouw gezin, met vriendinnen of met je team op het werk.

Ga naar de pagina

Spelenderwijs leer je om positiever te gaan denken en gemakkelijker voor jezelf en anderen op te komen. Wanneer je het spel vaker speelt, ga je positiever denken en kom je gemakkelijker voor jezelf en een ander op. Hierdoor gaan mensen als individu en als groep beter functioneren. Er zijn allerlei spelsuggesties, die vind je op de instructiekaartjes die zijn toegevoegd aan het speldoosje, andere suggesties kun je downloaden via de pagina spelmateriaal. Met plezier geef ik regelmatig workshops en trainingsdagen rond het inzetten van het spel en werken met gedachtekracht.

Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact op!

Ik denk me sterk spel
Ik denk me sterk spel
kaarten van het Ik denk me sterk spel

Bloggen als moeder

centrum voor jeugd en gezinNaast docent, trainer en partner ben ik moeder van drie kinderen: Nikita (2005), Yavàn (2009) en Yanaika (2015). Met veel plezier inspireer ik andere ouders in het ouderschap. Ik BLOG voor het Centrum Jeugd en Gezin en neem mijn lezers mee in mijn ervaringen als moeder in een zorgintensief gezin met kinderen in uiteenlopende leeftijden en het opvoeden vanuit liefde.
Levenslessen die ik aan mijn kinderen wil meegeven is dat ze zichzelf mogen zijn, dat ze hun talenten mogen ontwikkelen en zichzelf waarderen. En dat alles wat zij denken, voelen of doen ertoe doet.

Bekijk de website van mijn blog

Ik heb sinds 2003 honderden kinderen, jongeren en volwassenen mogen begeleiden en pedagogisch professionals mogen scholen.

Ik vind het prachtig als zij mogelijkheden ontdekken voor verandering en zich deze en de andere tools die ik hen aanreik eigen maken. Ik ben trots op de positieve reacties die ik mag ontvangen van kinderen, jongeren, ouders en professionals.

Wil je weten waar ik mijn kennis vandaan heb?

Als mens en professional ben ik doorlopend in ontwikkeling en volg met grote regelmaat coaching voor persoonlijke groei, workshops, trainingen en congressen. Om je een indruk te geven van opleidingen die ik heb gevolgd neem ik je mee door mijn C.V.

Myra de Wildt Amsterdam

Verdieping ondernemen online community building & marketing

Expertise Centrum Omgaan met Verlies – Riet Fiddelaar

Rouw en verliesbegeleiding voor kinderen en ouders/opvoeders na scheiding, ziekte en overlijden individueel en in groepsverband

Mariska Jak

Leven en werken vanuit vitaliteit, inspiratie en de kracht van stilte

Alida van Leeuwen

Lachyogadocent-  laughter yoga leader by Dr. Madan Kataria MD

Jip & Jan Academie Helen Purperhart Almere

Inner Child Yoga gebaseerd op Pippi Langkous principes

Tieneryoga

Samsara Yoga Opleidingen Bilthoven

Academie voor Spirituele Integratie Krommenie

Dieta Uyterlinde Barendrecht

Hogeschool van Utrecht

Leraar voortgezet onderwijs tweede graad Omgangskunde

College Beroepsonderwijs Amsterdam

MBO Dienstverlening en Gezondheidszorg

Specialisatie: Kraamverzorging & Ouderenverzorging

Wil je weten waar ik mijn ervaring heb opgedaan?

2017 – heden (van 2005 – 2016 heb ik dezelfde werkzaamheden verricht binnen de afdeling opleidingsbureau van de Stichting Omgaan met Pesten.)

VAN SYLVIA VAN ASPEREN

2015 – heden

VAN HELEN PURPERHART

2013 – heden

2002 – 2008

2006

Docent opleiding HBO verpleegkunde

Ben je nieuwsgierig naar wat ik deed voordat ik als ondernemer, zelfstandig docent, trainer en coach ben gaan werken?

Voordat ik als volledig zelfstandig docent, trainer en coach ben gaan werken, werkte ik in het onderwijs en gaf ik les op het MBO en HBO binnen de sector gezondheidszorg en welzijn. Daar heb ik mijn kennis en ervaring, die ik had opgedaan in de jaren daarvoor tijdens het werken in de zorg voor ouderen en kraamzorg, kunnen doorgeven aan studenten van 16 tot 55 jaar.

Met de mij zo kenmerkende passionele manier van werken vanuit mijn hart, enthousiasme en verbinding streefde ik ernaar om het maximale uit deze studenten te halen, zodat zij van betekenis konden zijn in de zorg.